Jan 3, 2011

pembuatan inai cara tradisional

kali ni tutorial cara buat INAI pulak.
kemain sekarang rajin buat tutorial, haha!

zaman teknologi sekarang ni ramai beli inai picit.
senang je, hulur jari, picit, tidur, kering dan cuci!

nak dapat kan inai inai picit ni pon senang je.
contoh nya kat MYDIN ade (berlambak kot)
atau boleh cari di mana mana kedai berkenaan..

tapi JANGAN lupa kan tradisi lama kita! hehe
ok start now *ala ala Marion x? haha

1) petik daun inai dan letakkan dalam bekas seperti ini

2) ambil lesung batu, duduk bersila dan redi untuk menumbuk!!
**lihat, kelajuan maksimum sangat diperlukan, hehe **

3) tumbuk sehingga agak agak dah lumat seperti ini
**hasil kekuatan tangan Rafiah **

4) sedia untuk di tepek ke jari! :)



selamat mencari pokok inai dan selamat mencuba!!

3 comments:

me | is | aku said...

ouh...lama gilos x gune inai daun.
sikalang suda sush lorh mau jumpe daun inai kt kg. hmpir pupus kot.

rindu giler inau daun! :DD

rafiqa said...

me|is|aku : haha, thu xpe. kg saya ade agi inai daun ni, meh meh sini dtg! :P

cikDorazz said...

tak gunakan bahan2 lain ke?kalo saya,sya campurkan dengan sedikit nasi,perahan limau nipis atau cuka,last seklai arang,sedikit je arang tu...sekadar untuk berkongsi:-)